گل کلم یا Cauliflower از گروه سبزیجات بسیار سالم است که منبع مهمی از موادمغذی و ترکیبات گیاهی منحصر به فردی است که ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. علاوه بر این، برای کاهش وزن نیز مناسب است و اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه میتواند مفید واقع گردد. در این مقاله سعی شده است ۷ فایده اصلی گل کلم برای سلامتی به شما آموزش داده شود.

  1. غنی از مواد مغذی

گل کلم دارای کالری بسیار کم و در عین حال سرشار از ویتامین است. در واقع، حاوی تقریباً هر ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز شما می باشد.

یک واحد شامل ۱ فنجان یا حدود ۱۰۰ گرم گل کلم حاوی موارد زیر می باشد:

۲۵ کالری، ۰ گرم چربی، ۵ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر رژیمی، ۲ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین و ۳۰ میلی گرم سدیم

هر واحد گل کلم تامین کننده ۱۰۰٪ مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C، حدود یک چهارم ویتامین K روزانه ، ۲ درصد از کلسیم و آهن روزانه و ۶ درصد از پتاسیم روزانه شما می باشد.

  1. سرشار از فیبر

گل کلم دارای فیبر بسیار بالایی است که برای سلامت کلی مفید است. در یک فنجان ۳ گرم فیبر وجود دارد که ۱۰ درصد نیاز روزانه شما را تامین می کند.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات غنی از فیبر مانند گل کلم با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش شما و کاهش التهاب کمک کننده می باشد. فیبر بالای آن ممکن است در پیشگیری از چاقی نقش داشته باشد، زیرا باعث ایجاد حس سیری و کاهش دریافت کالری کل است.

  1. منبع خوب آنتی اکسیدان

گل کلم منبع عالی آنتی اکسیدان است که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد مضر و التهاب محافظت می کند. گل کلم دارای دو گروه آنتی اکسیدانی گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات است، که نشان داده شده است رشد سلول های سرطانی (به ویژه سرطان روده بزرگ، ریه، سینه و پروستات) را کند می کنند.

گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی و فلاونوئیدی نیز هست که اثرات ضد سرطانی دارند و ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی را کاهش دهند. علاوه بر این، گل کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برای تقویت سیستم ایمنی شما مفید است.

  1. کمک به کاهش وزن

گل کلم دارای خواص متعددی است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. اول اینکه کالری آن کم است و تنها ۲۵ کالری در هر فنجان دارد، بنابراین می توانید مقدار زیادی از آن را بدون ترس از افزایش وزن زیاد بخورید. همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین کم کالری برای غذاهای پرکالری مانند برنج و آرد باشد.

گل کلم به عنوان منبع خوبی از فیبر، فرایند هضم را کند می کند و احساس سیری را تقویت می کند. محتوای بالای آب یکی دیگر از جنبه های کاهش وزن گل کلم است. در واقع ۹۲ درصد وزن آن را آب تشکیل می دهد. مصرف مقدار زیادی از غذاهای پر آب و کم کالری با کاهش وزن مرتبط است.

جهت درخواست رژیم متناسب با شرایط خود اینجا کلیک کنید.

  1. غنی از کولین

گل کلم سرشار از کولین است، یک ماده مغذی ضروری که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند. یک فنجان گل کلم حاوی ۴۵ میلی گرم کولین است که حدود ۱۱ درصد از مصرف کافی (AI) برای زنان و ۸ درصد برای مردان است.

کولین چندین عملکرد مهم در بدن دارد. نقش مهمی در حفظ یکپارچگی غشای سلولی، سنتز DNA و متابولیسم ایفا می کند  کولین همچنین در رشد مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی که برای یک سیستم عصبی سالم ضروری هستند، نقش دارد. علاوه بر این، به جلوگیری از تجمع کلسترول در کبد کمک می کند. کسانی که به اندازه کافی کولین مصرف نمی کنند، علاوه بر اختلالات عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های کبدی و قلبی را افزایش دهند.

گل کلم، همراه با کلم بروکلی، یکی از بهترین منابع گیاهی این ماده مغذی است.

  1. غنی از سولفورافان

گل کلم حاوی آنتی اکسیدان سولفورافان است، که مطالعات نشان داده‌اند که برای سرکوب سرطان با مهار آنزیم‌هایی که در سرطان و رشد تومور نقش دارند، مفید است. همچنین ممکن است با از بین بردن سلول‌هایی که قبلاً آسیب دیده‌اند، رشد سرطان را متوقف کند.

به نظر می رسد سولفورافان بیشترین محافظت را در برابر سرطان روده بزرگ و پروستات داشته باشد، اما تاثیرات آن بر روی سرطان های دیگر مانند سینه، خون و پانکراس هم مورد مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می دهد که سولفورافان همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا و سالم نگه داشتن شریان ها کمک کند  و بطورکلی در پیشگیری از بیماری های قلبی نقش دارد.

علاوه بر این ها مطالعات حیوانی نشان می دهد که سولفورافان ممکن است در پیشگیری از دیابت و کاهش خطر عوارض ناشی از دیابت، مانند بیماری های کلیوی نقش داشته باشد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان اثرات سولفورافان در انسان ضروری است، مزایای بالقوه آن برای سلامتی امیدوارکننده است.

  1. یک جایگزین کم کربوهیدرات برای غلات و حبوبات

می توان از گل کلم برای جایگزینی غلات و حبوبات در رژیم غذایی خود استفاده کرد. این نه تنها یک راه فوق العاده برای افزایش مصرف سبزیجات است، بلکه برای کسانی که رژیم های کم کربوهیدرات را دنبال می کنند مفید است.

افرادی که مشکلات تیروئید، گوارشی یا قلبی عروقی دارند؛ و افرادی که از داروهای خاص مانند رقیق کننده های خون استفاده می کنند حتما جهت مصرف گل کلم با متخصص تغذیه خود مشورت کند تا میزان مجاز مصرفی در طول روز برای آن ها مشخص گردد.