انار یک میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که به زبان انگلیسی Pomegranate نامیده می شود. انار یکی از سالم ترین مواد غذایی است که مملو از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی می باشد. در این مقاله به ۱۵ مزیت سلامتی مبتنی بر شواهد انار اشاره شده است.

  1. بمب مواد مغذی

نصف فنجان انار شامل:

۷۲ کالری

۲۷ گرم کربوهیدرات

۵ گرم فیبر (۱۴ درصد ارزش روزانه یا DV)

۲۰۵ میلی گرم (میلی گرم) پتاسیم (حدود ۵ درصد DV)

۹ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۰ درصد DV برای مردان، ۱۲ درصد DV برای زنان)

۳ میکروگرم (میکروگرم) ویتامین K (حدود ۱۸ درصد DV)

۳۳ میکروگرم فولات (حدود ۸ درصد DV)

  1. حاوی دو ترکیب گیاهی با خواص دارویی قوی
  • Punicalagins آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که در آب و پوست انار یافت می شوند، که سه برابر شراب قرمز و چای سبز دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند.
  • اسید پونیسیک که در روغن هسته انار یافت می شود، نوعی اسید لینولئیک مزدوج با اثرات بیولوژیکی قوی است.
  1. اثرات ضد التهابی

انار دارای خواص ضد التهابی قوی است که تا حد زیادی به واسطه خواص آنتی اکسیدانی پونیکالاگین است.

مطالعات نشان داده است که می توانند فعالیت التهابی در دستگاه گوارش و همچنین سرطان سینه و سلول های سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

  1. کمک به بهبود سرطان پروستات (احتمالا)

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره انار ممکن است تولید مثل سلول‌های سرطانی را کند کند و حتی باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک نشانگر خونی برای سرطان پروستات است. مردانی که سطح PSA آنها در مدت زمان کوتاهی دو برابر می شود، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند. جالب توجه است، یک مطالعه انسانی نشان داد که نوشیدن ۸ اونس (۲۳۷ میلی‌لیتر) آب انار در روز، زمان دوبرابر شدن PSA را از ۱۵ ماه به ۵۴ ماه افزایش می‌دهد.

  1. مفید در برابر سرطان سینه (احتمالا)

عصاره انار ممکن است تولید مثل سلول های سرطان سینه را مهار کند، حتی برخی از آنها را از بین ببرد.

  1. کاهش فشار خون (احتمالا)

در یک مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون پس از مصرف روزانه ۵ اونس (۱۵۰ میلی لیتر) آب انار به مدت دو هفته، کاهش قابل توجهی در فشار خون داشتند.

  1. کمک به بهبود آرتریت و درد مفاصل

با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی موجود در انار دارای اثرات ضد التهابی هستند، منطقی است که می توانند به درمان آرتروز کمک کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انار می تواند آنزیم هایی را که به مفاصل آسیب می رسانند در افراد مبتلا به استئوآرتریت مسدود کند.

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

اسید پونیسیک، اسید چرب اصلی در انار، ممکن است به محافظت در برابر چندین مرحله از روند بیماری قلبی کمک کند.

یک مطالعه ۴ هفته ای روی ۵۱ نفر با سطح تری گلیسیرید بالا نشان داد که ۸۰۰ میلی گرم روغن هسته انار در روز به طور قابل توجهی تری گلیسیرید را کاهش می دهد و نسبت تری گلیسیرید به HDL را بهبود می بخشد.

همچنین، یک مطالعه به این نتیجه رسید که آب انار فشار خون بالا را کاهش می دهد، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است.

  1. احتمالا کمک به درمان اختلال نعوظ

آسیب اکسیداتیو می تواند جریان خون را در تمام نواحی بدن از جمله بافت نعوظ مختل کند.

نشان داده شده است که آب انار به افزایش جریان خون و پاسخ نعوظ در خرگوش ها کمک می کند.

  1. مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی

ترکیبات گیاهی موجود در انار می تواند به مبارزه با میکروارگانیسم های مضر کمک کند.

به عنوان مثال، نشان داده شده است که آنها با برخی از انواع باکتری ها و همچنین مخمر Candida albicans مبارزه می کنند.

اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز ممکن است در برابر عفونت و التهاب در دهان شما محافظت کند. این شامل شرایطی مانند التهاب لثه، پریودنتیت و استوماتیت دندان مصنوعی است

همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها و قارچ های پوست شما کمک کند. چنین مزایایی ممکن است به درمان باکتری P. acnes کمک کند، که ممکن است پیش ساز جوش های آکنه باشد.

  1. کمک به بهبود حافظه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انار می تواند حافظه را بهبود بخشد.

یک مطالعه روی بیماران جراحی نشان داد که ۲ گرم عصاره انار از نقص حافظه پس از جراحی جلوگیری می کند.

مطالعه دیگری روی ۲۸ فرد مسن مبتلا به مشکلات حافظه نشان داد که ۸ اونس (۲۳۷ میلی لیتر) آب انار در روز به طور قابل توجهی نشانگرهای حافظه کلامی و بینایی را بهبود می بخشد

  1. بهبود عملکرد ورزش

انار سرشار از نیترات های غذایی است که نشان داده شده است که عملکرد ورزش را بهبود می بخشد. مطالعه ای بر روی ۱۹ ورزشکار که روی تردمیل دویدند نشان داد که یک گرم عصاره انار ۳۰ دقیقه قبل از ورزش به طور قابل توجهی جریان خون را افزایش می دهد، شروع خستگی را به تاخیر می اندازد و کارایی ورزش را افزایش می دهد.

  1. مفید برای پوست

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C موجود در انار با کاهش آسیب سلولی در بدن شما کار می کنند. دیگر ترکیبات قابل توجه منبع قابل اعتماد شامل تانن ها، الاژیتانین ها و آنتوسیانین ها هستند.

کاهش آسیب رادیکال های آزاد نیز می تواند به کاهش التهاب در پوست منجر شود. به این ترتیب، آنتی اکسیدان ها ممکن است بتوانند علائم برخی بیماری های التهابی پوست مانند آکنه و اگزما را کاهش دهند.

  1. کمک به کاهش وزن

اگر انار را در رژیم غذایی خود جای دهید ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند زیرا حاوی فیبر است که به احساس سیری کمک می کند. در نتیجه ممکن است باعث شود کمتر غذا بخورید و در نتیجه وزن کم کنید.

  1. کنترل دیابت

مطالعات اولیه نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که شروع به نوشیدن آب انار کردند، مقاومت به انسولین را در آن ها بهبود یافته است.

برای دریافت رژیم آنلاین اینحا کلیک کنید.